دیابت نوع 2 بار سلامتی عمده ای است که یک چهارم جمعیت بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. سنگ بنای درمان این بیماری شامل اصلاح سبک زندگی، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و مداخلات دارویی است. شواهد نشان می دهد که سوء تغذیه در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است.

مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Clinical Nutrition ESPEN نشان می دهد که نسبت بسیار کمی از افراد مسن با سابقه ی دیابت نوع 2 توصیه های ده ریز مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، ریبوفلاوین، ویتامین D،E ، B6، فولات و نیاسین را، با عدم پیروی مطلوب از رژیم غذایی مدیترانه ای رعایت می کنند.

باید اطلاعات بیشتری در مورد مصرف ریز مغذی ها در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 و پایبندی آنها به رژیم غذایی مدیترانه ای، یک الگوی غذایی غنی از ریز مغذی ها، گردآوری شود. در این مطالعه ی مقطعی، محققان میزان دریافت کافی ریزمغذی‌ها و رعایت رژیم مدیترانه‌ای را در سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 در 138 بیمار، شامل 47 زن و 91 مرد مبتلا به دیابت نوع 2 بالای 65 سال ارزیابی کردند.

محققان از طریق سه یادآوری غذایی 24 ساعته، عادات غذایی افراد شرکت کننده را ارزیابی کردند. مقایسه ی بین مصرف ریزمغذی ها و توصیه های غذایی پیشنهاد شده توسط انجمن ایتالیایی تغذیه انسان(LARN)  و آژانس ایمنی غذای اروپا (EFSA) انجام شد. محققان با کمک امتیاز MEDI-quest پایبندی افراد شرکت کننده را به رژیم غذایی مدیترانه ای ارزیابی کردند.

نتایج کلیدی این مطالعه عبارتند از:

· تنها 1 درصد از شرکت کنندگان به توصیه های دریافت پتاسیم و ویتامین D پایبند بودند.

· درصد کمی از شرکت کنندگان به توصیه های مربوط به کلسیم (23%)، منیزیم (16%)، سلنیوم (17%)، ویتامین  E(14%)، ریبوفلاوین (28%)، ویتامینB6 (29%)، فولات (25%) و نیاسین(27%) پایبند بودند.

· بیش از 60 درصد از جمعیت به توصیه های مصرف آهن، مس، ویتامین A و B12 پایبند بودند.

· تنها 53% پایبندی بالایی به رژیم غذایی مدیترانه ای نشان دادند.

محققان گفتند این داده‌ها نشان می‌دهد که نسبت بسیار پایینی از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه‌های مربوط به ده ریزمغذی مذکور را با پیروی ناکافی از رژیم غذایی مدیترانه ای برآورده می‌کنند.اجرای رویکردهای تغذیه ای و افزایش مصرف غذاهای غنی از ریزمغذی ها برای سالمندان ضروری است.

محدودیت های این مطالعه شامل طراحی مقطعی، حجم نمونه کوچک و مطالعه تک مرکزی آن بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/elderly-diabetes-patients-not-meeting-recommended-micronutrient-intake-and-at-risk-of-malnutrition-118187